Документація



Нормативи
(тестування з фізичної культури)
Учні молодшого шкільного віку (10 років)
№ з/п
Види тестів
Стать
Нормативи, бали
5
4
3
2
1
Рівномірний біг без урахування часу, м
ч
1000
800
560
500
ж
900
700
500
450
2
Підтягування на перекладині, разів, або стрибок у довжину з місця, см
ч
6
5
4
3
155
140
125
115
Згинання і розгинання рук в упорі лежачи, разів, або стрибок у довжину з місця, см
ж
11
10
7
5
145
135
120
110
3
Біг на 30 м, с
ч
5,6
6,1
6,6
7,0
ж
5,9
6,4
6,9
7,3
4
Човниковий біг 4 х 9 м, с
ч
11,3
12,0
12,5
13,0
ж
12,0
12,6
13,0
13,5
5
Нахил тулуба вперед з положення сидячи, см
ч
7
6
4
2
ж
11
9
7
4


Учні середнього шкільного віку (11 років)
№ з/п
Види тестів
Стать
Нормативи, бали
5
4
3
2
1
Рівномірний біг без урахування часу, м
ч
1100
1000
700
600
ж
1000
800
550
500
2
Підтягування на перекладині, разів, або стрибок у довжину з місця, см
ч
7
6
5
4
170
150
140
130
Згинання і розгинання рук в упорі лежачи, разів, або стрибок у довжину з місця, см
ж
12
11
9
6
155
145
130
120
3
Біг на 30 м, с
ч
5,5
6,0
6,4
6,6
ж
5,6
6,3
6,8
7,0
4
Човниковий біг 4 х 9 м, с
ч
11,0
11,5
12,0
12,6
ж
11,6
12,2
12,8
13,3
5
Нахил тулуба вперед з положення сидячи, см
ч
8
7
5
3
ж
12
10
7
4

Учні середнього шкільного віку (12 років)
№ з/п
Види тестів
Стать
Нормативи, бали
5
4
3
2
1
Рівномірний біг 1000 м, хв.
ч
5,2
5,6
5,8
6,3
ж
5,3
5,5
5,7
6,7
2
Підтягування на перекладині, разів, або стрибок у довжину з місця, см
ч
8
7
6
5
180
165
145
135
Згинання і розгинання рук в упорі лежачи, разів, або стрибок у довжину з місця, см
ж
13
12
10
7
165
150
135
125
3
Біг на 30 м, с
ч
5,2
5,7
6,1
6,3
ж
5,5
6,0
6,4
6,8
4
Човниковий біг 4 х 9 м, с
ч
10,5
11,1
11,7
12,3
ж
11,4
11,9
12,5
13,1
5
Нахил тулуба вперед з положення сидячи, см
ч
9
8
6
3
ж
13
11
8
4
Учні середнього шкільного віку (13 років)
№ з/п
Види тестів
Стать
Нормативи, бали
5
4
3
2
1
Рівномірний біг 1500 м, хв.,
1000 м, хв.
ч
6,45
7,2
8,02
8,5
ж
5,05
5,3
5,58
6,05
2
Підтягування на перекладині, разів, або стрибок у довжину з місця, см
ч
9
8
7
6
185
170
155
145
Згинання і розгинання рук в упорі лежачи, разів, або стрибок у довжину з місця, см
ж
17
15
12
8
170
155
145
135
3
Біг на 60 м, с
ч
9,0
10,4
10,8
11,2
ж
10,0
10,8
11,3
11,6
4
Човниковий біг 4 х 9 м, с
ч
10,2
10,8
11,3
12,0
ж
11,1
11,4
11,9
12,6
5
Нахил тулуба вперед з положення сидячи, см
ч
10
8
6
4
ж
14
12
9
5
Учні середнього шкільного віку (14 років)
№ з/п
Види тестів
Стать
Нормативи, бали
5
4
3
2
1
Рівномірний біг 1500 м, хв.,
1000 м, хв.
ч
6,25
6,58
7,15
7,3
ж
4,55
5,25
5,45
6,0
2
Підтягування на перекладині, разів, або стрибок у довжину з місця, см
ч
10
9
8
7
200
185
170
155
Згинання і розгинання рук в упорі лежачи, разів, або стрибок у довжину з місця, см
ж
18
16
13
9
180
165
155
145
3
Біг на 60 м, с
ч
9,1
10,0
10,8
11,2
ж
9,9
10,8
11,0
11,4
4
Човниковий біг 4 х 9 м, с
ч
10,2
10,5
11,0
11,6
ж
10,9
11,2
11,8
12,1
5
Нахил тулуба вперед з положення сидячи, см
ч
10
8
6
4
ж
15
13
10
6
Учні середнього шкільного віку (15 років)
№ з/п
Види тестів
Стать
Нормативи, бали
5
4
3
2
1
Рівномірний біг 2000 м, хв.,
1500 м, хв.
ч
9,0
9,3
9,55
10,2
ж
7,45
8,3
9,0
9,15
2
Підтягування на перекладині, разів, або стрибок у довжину з місця, см
ч
11
10
9
8
220
200
180
170
Згинання і розгинання рук в упорі лежачи, разів, або стрибок у довжину з місця, см
ж
19
17
14
10
185
170
160
150
3
Біг на 60 м, с
ч
8,6
9,8
10,0
10,4
ж
9,6
10,6
11,0
11,2
4
Човниковий біг 4 х 9 м, с
ч
9,7
10,3
10,8
11,2
ж
10,8
11,2
11,8
12,0
5
Нахил тулуба вперед з положення сидячи, см
ч
11
9
7
5
ж
16
14
11
7
Учні старшого шкільного віку, слухачі навчальних закладів, що надають повну загальну середню освіту (16 років)
№ з/п
Види тестів
Стать
Нормативи, бали
5
4
3
2
1
Рівномірний біг 2000 м, хв.,
1500 м, хв.
ч
7,5
8,5
9,2
10,0
ж
7,3
8,0
8,48
9,0
2
Підтягування на перекладині, разів, або стрибок у довжину з місця, см
ч
12
11
10
9
240
220
200
180
Згинання і розгинання рук в упорі лежачи, разів, або стрибок у довжину з місця, см
ж
20
18
15
11
190
175
165
155
3
Біг на 100 м, с
ч
14,0
14,6
15,3
15,9
ж
16,0
16,5
17,4
18,0
4
Човниковий біг 4 х 9 м, с
ч
9,4
10,0
10,5
11,0
ж
10,8
11,0
11,5
11,9
5
Нахил тулуба вперед з положення сидячи, см
ч
12
10
8
5
ж
19
17
15
8
Учні старшого шкільного віку, слухачі навчальних закладів, що надають повну загальну середню освіту (17 років)
№ з/п
Види тестів
Стать
Нормативи, бали
5
4
3
2
1
Рівномірний біг 3000 м, хв.,
2000 м, хв.
ч
13,3
13,5
14,3
15,4
ж
9,5
10,45
11,45
12,45
2
Підтягування на перекладині, разів, або стрибок у довжину з місця, см
ч


13
12
11
10
250
230
215
200
Згинання і розгинання рук в упорі лежачи, разів, або стрибок у довжину з місця, см
ж


22
19
16
12
200
185
170
160
3
Біг на 100 м, с
ч
13,6
14,3
15,0
15,5
ж
15,0
16,0
17,0
17,5
4
Човниковий біг 4 х 9 м, с
ч
9,1
9,7
10,1
10,4
ж
10,4
10,9
11,3
11,7
5
Нахил тулуба вперед з положення сидячи, см
ч
13
11
9
6
ж
20
18
16
9

Методичні рекомендації щодо вивчення фізичної культури у 2017/2018 навчальному році
Інваріантна складова Типових навчальних планів, до якої входить навчальний предмет «Фізична культура», є однаковою для всіх загальноосвітніх навчальних закладів незалежно від підпорядкування та форми власності.

У контексті Концепції «Нової української школи» школа має навчити дітей використовувати знання і вміння, отримані в процесі навчання, для вирішення повсякденних проблем і життєвих ситуацій, тому заняття фізичною культурою повинні увійти до звички школяра. Рух, змагання, самоствердження – природна суть фізичної культури і спорту.

Випускники школи – це патріоти України, які знають її історію; носії української культури, які поважають культуру інших народів; вільно спілкуються державною мовою, володіють також рідною (у разі відмінності) й однією чи кількома іноземними мовами, мають бажання і здатність до самоосвіти, виявляють активність і відповідальність у громадському й особистому житті, здатні до підприємливості й ініціативності, мають уявлення про світобудову, бережно ставляться до природи, безпечно й доцільно використовують досягнення науки і техніки, дотримуються здорового способу життя.

Основною метою навчального предмета «Фізична культура» є: формування в учнів стійкої мотивації щодо збереження свого здоров’я, фізичного розвитку та фізичної підготовленості; гармонійний розвиток природних здібностей та психічних якостей; використання засобів фізичного виховання в організації здорового способу життя.

Навчальний предмет «Фізична культура» надає змогу: створити цілісну уяву про вплив занять фізичними вправами на розвиток особистоті; оволодіти технікою рухових дій; набути навичок організації та методики проведення найпростіших форм занять фізичною культурою; сприяти профілактиці шкідливих звичок тощо.

Опанування змісту фізичної культури, як базового навчального предмета здійснюється за навчальними програмами, які мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки України.
З 2017/2018 навчального року набирає чинності оновлена навчальна програма «Фізична культура» для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, у якій імплементованокомпетентнісний підхід до вивчення предмета.
Структура оновленої програми є максимально інформативною для вчителя. Дана структура дозволяє вчителю більш об’єктивно оцінити досягнення учня. У програмі чітко висвітлені знаннєвий, діяльнісний та ціннісний компоненти. Навчання – це продукт кількості, можливостей і якості викладання. Якщо вчитель зробить постійну якість, у нього буде кращий результат. Якщо змінюєте якість викладання, то можете змінити і результат. Важливо навчати школярів як навчатись, поєднувати нові знання зі старими.
У навчальній програмі виокремлено наскрізні змістові лінії.Усього виділено 4 наскрізні змістові лінії (однакові для всіх навчальних предметів):
·        Екологічна безпека та сталий розвиток
·        Громадянська відповідальність
·        Здоров'я і безпека
·        Підприємливість та фінансова грамотність
Наскрізні змістові лінії відбивають провідні соціально й особистісно значущі ідеї, що послідовно розкриваються у процесі навчання і виховання учнів, та є засобом інтеграції навчального змісту, корелюються з ключовими компетентностями, опанування яких забезпечує формування ціннісних і світоглядних орієнтацій учнів, що визначають їхню поведінку в життєвих ситуаціях.
Очікувані результати навчальної діяльності учнів перенесені у лівий стовпчик програми, вони є необхідними предметними компетентностями, і в той же час, відповідають змістовим наскрізним темам.
Навчальна програма побудована за модульною системою. Вона містить інваріантну (обов’язкову) та варіативну складову. До інваріантної частини належать: теоретико-методичні знання та загальна фізична підготовка, зміст яких реалізовується упродовж кожного уроку. Практично кожен вид спорту може бути представлений у вигляді варіативного модуля. Фахівці фізичної культури можуть розробляти свої варіативні модулі до цієї програми. Програми варіативних модулів мають пройти експертизу, отримати гриф Міністерства освіти і науки України та бути оприлюдненими для загального користування. Отже, кількість варіативних модулів з часом має зростати.
Змістове наповнення варіативної складової навчальний заклад формує самостійно із модулів, запропонованих навчальною програмою. На опанування обраних модулів відводиться приблизно однакова кількість годин, але не менше ніж 18 годин. Однак, не виключається можливість мотивованого збільшення чи зменшення кількості годин на вивчення окремих модулів.
Критеріями відбору варіативних модулів є: наявність матеріально-технічної бази, регіональні спортивні традиції, кадрове забезпечення та бажання учнів. Бажання учнів визначається обов’язковим опитуванням. Перед початком навчального року шкільне методичне об’єднання розглядає вибір та розподіл варіативних модулів у кожному класі.
Відповідно до Інструкції про розподіл учнів на групи для занять на уроках фізичної культури, затвердженої наказом МОЗ та МОН від 20.07.2009 № 518/674, учні розподіляються на основну, підготовчу та спеціальну медичні групи.
Для основної медичної групи фізична підготовка проводиться в повному обсязі згідно з навчальними програмами з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини.
Учні, які за станом здоров’я віднесені до підготовчої медичної групи, обов’язково відвідують уроки фізичної культури та опановують навчальний матеріал відповідно до вимог навчальної програми. Участь у змаганнях – за додатковим дозволом лікаря.
Учні, які за станом здоров’я віднесені до спеціальної медичної групи, обов’язково відвідують уроки фізичної культури, але виконують корегувальні вправи і вправи для загального фізичного розвитку, які їм не протипоказані.
Учні, незалежно від рівня фізичного розвитку та медичної групи, а також тимчасово звільнені від фізичних навантажень, повинні бути обов’язково присутніми на уроках фізичної культури. Допустиме навантаження для учнів/учениць, які за станом здоров’я належать до підготовчої та спеціальної медичних груп, установлює вчитель фізичної культури.
Домашні завдання для самостійного виконання фізичних вправ учні/учениці отримують на уроках фізичної культури. Вони мають бути спрямовані на підвищення рухового режиму у вільний час, досягнення рекреаційно-оздоровчого ефекту. У разі відставання учня/учениці у розвитку фізичних якостей учитель (а у 8–9 класах разом з учнем/ученицею) складає індивідуальну програму фізкультурно-оздоровчих занять, де вказується завдання занять, фізичні вправи, послідовність їх виконання, кількість повторень, інтервали відпочинку, засоби самоконтролю, відмітки про виконання завдання. Самостійні заняття за індивідуальною програмою надають учневі/учениці додаткові бонуси при оцінюванні навчальних досягнень.
На заняттях з фізичної культури рекомендуємо:
-        - здійснювати особистісно орієнтований підхід до навчання учнів за статевими та індивідуальними особливостями фізичного розвитку, а також з урахуванням їхніх потреб і нахилів,
-      -   навчити учнів «слухати» і «оцінювати» свій фізичний стан,
-        - добирати і використовувати різноманітні засоби свого фізичного вдосконалення.
Для оцінювання розвитку фізичних якостей використовуються навчальні нормативи, які розроблено для кожного року вивчення модуля. Навчальні нормативи є орієнтовними. Порядок їх проведення визначає вчитель відповідно до календарно тематичного планування. Учні, які за станом здоров’я віднесені до підготовчої медичної групи, оцінюються за теоретико-методичні знання, техніку виконання вправ, складання відповідних нормативів, які їм не протипоказані.
При оцінюванні навчальних досягнень з фізичної культури також враховуються: особисті досягнення школярів протягом навчального року; ступінь активності учнів на уроках; залучення учнів до занять фізичною культурою в позаурочний час; участь у змаганнях всіх рівнів.
Для попередження нещасних випадків слід дотримуватись вимог безпеки під час проведення занять, а особливо, при складанні навчальних нормативів, коли учні виконують вправи з максимальним навантаженням.
У період з 01.09 до 01.10 кожного навчального року з метою адаптації учнів до навантажень на уроках фізичної культури прийом навчальних нормативів не здійснюється, а також обмежується виконання вправ з максимальною інтенсивністю.
Навчально-методичне забезпечення, рекомендоване Міністерством до використання в навчальних закладах, зазначено у Переліках навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, розміщених на офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки України (www.mon.gov.ua) та веб-сайті Інституту модернізації змісту освіти (www.imzo.gov.ua).


Методичні рекомендації щодо вивчення фізичної культури у 2016/2017 навчальному році
Розподіл годин та навчальні програми
Типовими навчальними планами для загальноосвітніх навчальних закладів у 2016/2017 навчальному році на вивчення предмета «Фізична культура» в інваріантній складовій передбачено:
5-9 класи – 3 години на тиждень;
10-11 класи – 2 години на тиждень;
10-11 класи спортивного та військово-спортивного профілів – 5 годин на тиждень.
Години з фізичної культури не враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження учнів.
При складанні календарного планування на навчальний рік слід враховувати місцеві кліматичні умови, матеріальну базу навчального закладу тощо.
У 2016/2017 навчальному році вивчення фізичної культури здійснюватиметься за навчальними програмами, рекомендованими Міністерством освіти і науки України:
5-7 класи – «Фізична культура. 5-9 класи» (авт. Т. Круцевич та ін.);
8-11 класи – «Фізична культура для загальноосвітніх навчальних закладів. 5-11 класи» (за ред. С. Дятленка, розміщено на сторінці http://old.mon.gov.ua/ua/often-requested/educational-programs/);
спеціальна медична група 5-9 класи «Фізична культура для спеціальної медичної групи. 5-9 класи» (авт. В. Майєр, В. Деревянко);
спортивний профіль – «Фізична культура для загальноосвітніх навчальних закладів. Спортивний профіль. 10-11 класи» (авт. В. Єрмолова та ін.).
Організація навчально-виховного процесу
Управління навчально-виховним процесом із фізичної культури та позаурочною фізкультурно-оздоровчою роботою в загальноосвітніх навчальних закладах відбувається відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 02.08.2005 № 458 «Про затвердження Положення про організацію фізичного виховання і масового спорту в дошкільних, загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладах України».
Заняття з фізичної культури і спорту в навчальних закладах проводяться вчителем фізичної культури або особою, яка має спеціальну освіту та кваліфікацію: тренер, керівник гуртка, групи, спортивної секції тощо (далі – фахівець з фізичної культури і спорту).
До занять з фізичної культури і спорту допускаються учні, які пройшли обов’язковий медичний профілактичний огляд відповідно до Положення про медико-педагогічний контроль за фізичним вихованням учнів у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого спільним наказом Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства освіти і науки України від 20.07.2009 № 518/674, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 17.08.2009 за № 772/16788, не мають протипоказань щодо стану здоров’я, у яких визначені рівень фізичного розвитку і група для занять фізичною культурою.
На уроках з фізичної культури повинні бути присутніми учні  незалежно від рівня фізичного розвитку і групи для занять фізичною культурою, а також тимчасово звільнені від занять.
Допустиме навантаження на уроці для тих учнів, які за станом здоров’я належать до підготовчої та спеціальної груп і відвідують уроки фізичної культури, встановлює вчитель.
Медичне обстеження учнів проводиться щорічно в установленому законодавством порядку. Учні, які не пройшли медичного обстеження, не допускаються до фізичного навантаження на навчальних заняттях.
Поділ класу на групи дівчат і юнаків під час вивчення предмета в 10-11 класах загальноосвітніх навчальних закладах здійснюється згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 № 128 (додаток 2). За наявності можливостей уроки фізичної культури в 5-9 класах варто проводити для хлопців та дівчат окремо.
При формуванні розкладу навчальних занять на тиждень не рекомендується здвоювати уроки фізичної культури або проводити їх два дні поспіль.
Більшість уроків фізичної культури доцільно проводити на відкритому повітрі за умови, що температура повітря не нижча:
12°С – для учнів 5-7 класів;
-12°С – -15°С – для учнів 8-11 класів.
Планування навчально-виховного процесу
Рівень якості навчально-виховного процесу з фізичної культури в загальноосвітньому навчальному закладі значною мірою залежить від планування. Планування навчального матеріалу з фізичної культури має свої особливості. По-перше, матеріал з фізичної культури, на відміну від інших предметів, викладено не в порядку послідовного вивчення, а за модулями (в 5-11 класах). По-друге, під час планування варто зважати на такі об’єктивні фактори, як наявність спортивного залу (майданчика), інвентарю та обладнання, погодні умови тощо. Правильно спланувати навчальну роботу з фізичної культури означає передбачити зміст, форми і методи цієї роботи, урахувати вікові, психологічні і статеві особливості розвитку учнів, рівень їхніх фізичних якостей і рухових здібностей, стан здоров’я тощо.
Змістове наповнення предмета «Фізична культура» в 5-11 класах навчальний заклад формує самостійно з варіативних модулів. У 5-6 класах учні мають опанувати 5-6 варіативних модулів, у 7-8 класах – 3-5 модулів, у 9 класі – 3-4 модулі, 10-11 класах – 2-3 модулі. На опанування всіх модулів відводиться приблизно однакова кількість годин. Однак не виключається можливість вмотивованого збільшення або зменшення кількості годин на вивчення окремих модулів. При цьому обов’язковим є включення засобів теоретичної і загальнофізичної підготовки, передбачених програмою для даного класу до кожного варіативного модуля.
Медико-педагогічний контроль
Медико-педагогічний контроль за фізичним вихованням – невід`ємна частина навчального процесу та медичного обслуговування учнів у загальноосвітньому навчальному закладі, що включає заходи, спрямовані на оптимізацію, безпеку та ефективність фізичної культури. Він входить до обов’язкових функцій педагогічних працівників навчального закладу і відбувається відповідно до спільного наказу Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства освіти і науки України від 20.07.2009 № 518/674 «Про забезпечення медико-педагогічного контролю за фізичним вихованням учнів».
Орієнтовна кратність проведення спеціалістами
медико-педагогічного спостереження
за уроками фізичної культури


Посада контролюючого Мінімальна кількість разів Мета перевірки
на місяць протягом семестру протягом навчального року
Директор школи *
1 2–3 адміністративне інспектування
Заступник директора з навчально-виховної роботи *
1 2–3 методичне інспектування
Заступник директора з виховної роботи * 1 4 8 оздоровчо-виховна робота
Класні керівники ** 1 4 8 відвідування учнями уроків, дисциплінованість, успішність учнів
Медичний персонал ** 1 3 6 МПК*** за змістом і методами проведення уроків фізичної культури, за відповідністю фізичного навантаження функціональним можливостям учнів
* Для однієї паралелі класів.
** Для кожного класу.
*** МПК – медико-педагогічний контроль.

Організація занять з учнями підготовчої та спеціальної медичної групами
Розподіл учнів на медичні групи здійснюється відповідно до Інструкції про розподіл учнів на групи для занять на уроках фізичної культури, затвердженої спільним наказом Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства освіти і науки України від 20.07.2009 № 518/674. Списки учнів, які належать до підготовчої та спеціальної груп відповідно до Інструкції про розподіл учнів на групи для занять на уроках фізичної культури, затверджуються наказом керівника навчального закладу на поточний рік і доводяться до відома класного керівника, учителя фізичної культури.
Учні, які за станом здоров’я віднесені до підготовчої медичної групи, відвідують обов’язкові уроки фізичної культури. Заняття проводяться за загальною програмою фізичної культури, але з можливою затримкою складання відповідних нормативів. Оцінювання учнів – за теоретико-методичні знання та техніку виконання вправ. Рекомендовані заняття у фізкультурно-оздоровчих групах загальної фізичної підготовки, прогулянки, ігри й спортивні розваги. Участь у змаганнях – за додатковим дозволом лікаря.
Учні, які за результатами медичного огляду тимчасово віднесені до спеціальної медичної групи, відвідують обов’язкові уроки, але виконують корегувальні вправи і вправи для загального фізичного розвитку, які їм не протипоказані. Таким учням можна виставляти поточну оцінку за знання і техніку виконання корегувальних вправ (за сприятливих для учня умов), а наприкінці навчального року виставляється «зараховано».
Окрім того, за наявності умов, для учнів спеціальних медичних груп організовуються два додаткові заняття, які за навчальними програмами «Фізична культура для спеціальних медичних груп загальноосвітніх навчальних закладів. 1-4 класи» (авт. В. Майєр) та «Фізична культура для спеціальних медичних груп загальноосвітніх навчальних закладів. 5-9 класи» (авт. В. Майєр, В. Деревянко ) проводить учитель фізичної культури.
До спеціальної медичної групи відносяться учні зі значними відхиленнями в стані здоров’я, фізичного розвитку і діяльності основних функціональних систем постійного або тимчасового характеру, що потребують суттєвого обмеження фізичного навантаження. У спеціальній медичній групі навчаються учні з показниками в стані здоров’я як стійкого короткотривалого характеру (відмовлення рухомості суглобів після травми, тощо). Тому основною формою організації навчальної діяльності є індивідуальний підхід сумісний з груповим. Це завдання вирішується за рахунок диференціації методики (різні вихідні положення, ступені напруження, амплітуди рухів тощо).
Списки учнів, які за станом здоров’я відносяться до спеціальної медичної групи, затверджуються наказом директора навчального закладу з вказівкою діагнозу захворювання і терміном перебування в ній. Також затверджуються розклад занять групи і прізвище вчителя (керівника групи), який має відповідну фахову підготовку. Група включає 12–15 учнів. На тиждень проводиться не менше 2-х занять у позакласний час по 45 хвилин. При несприятливих кліматичних умовах (при температурі нижчій за 10 градусів і вітряній погоді) тривалість уроку скорочується до 35 хвилин, щоб запобігти переохолодженню.
Формування групи здійснюється з урахуванням віку та стану здоров’я. Можливе об’єднання в групу учнів з різними захворюваннями тому, що характер пристосування до фізичних навантажень і особливо пристосування серцево-судинної і дихальної систем у багатьох відношеннях схожі.
Можливим є міжшкільне об’єднання учнів у спеціальну медичну групу.
Учні спеціальної медичної групи повинні обов’язково займатися на загальних уроках фізичної культури у відповідному одязі і взутті. Вони беруть участь у підготовчій та заключній частинах уроків, закріплюють матеріал вивчений на заняттях у групі, а при стійкому покращенні стану здоров’я виконують елементи рухів основної частини зі значним зниженням фізичних навантажень, без затримки дихання, виключаючи стрибки, психоемоційне навантаження (елементи змагань).
Фізичні вправи прикладного й професійного спрямування не виключаються, але обов’язково виконуються з урахуванням пристосування організму учнів до подібних навантажень. Учні спеціальної медичної групи повинні перебувати під постійним лікарсько-педагогічним та батьківським контролем і бути обізнаними з елементами самоконтролю за станом власного здоров’я.
Навчальні нормативи складають тільки учні основної медичної групи, які на момент прийняття нормативу не скаржаться на погане самопочуття та стан здоров’я.
Безпека життєдіяльності під час занять фізичними вправами
Навчальний предмет «Фізична культура» належить до найбільш травмонебезпечних. Тому вчителям потрібно особливу увагу звернути на безпеку життєдіяльності під час проведення занять.
На кожному уроці з фізичної культури в загальноосвітніх навчальних закладах з учнями обов’язково проводяться відповідні інструктажі (вступний, первинний, позаплановий, цільовий) з безпеки життєдіяльності. Про проведення інструктажу робиться запис у відповідних журналах («Журнал реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності для учнів» та на сторінці про зміст уроку предмета «Фізична культура» у класному журналі).
Місця для занять з фізичної культури і спорту обладнуються аптечкою (відкриті спортивні майданчики – переносною аптечкою).
Рішення про неможливість проведення занять з фізичної культури і спорту на відкритому повітрі у зв’язку з несприятливими метеорологічними умовами приймають учителі фізичної культури (наказ МОН від 01.06.2010 № 521).
Усі спортивні снаряди, спортивне обладнання та інвентар, що використовуються під час проведення занять з фізичної культури і спорту згідно з чинним переліком типових навчально-наочних посібників та обладнання з фізичної культури для загальноосвітніх навчальних закладів, що визначається Міністерством освіти і науки України, повинні бути справними і надійно закріпленими.
Металеві конструкції, що прикріплюють обладнання на спортивних майданчиках (волейбольні сітки, баскетбольні щити, гандбольні, футбольні ворота тощо), мають бути жорстко закріплені і не повинні мати пристроїв, небезпечних для гравців.
Виконувати гімнастичні вправи на спортивних снарядах учні повинні лише в присутності вчителя або фахівця з фізичної культури і спорту, а складні елементи і вправи – під наглядом учителя або фахівця з фізичної культури і спорту.
Під час проведення занять на відкритому повітрі в сонячну спекотну погоду учням необхідно мати легкі головні убори.
Заняття з навчання плаванню проводять тренери. Учителі фізичної культури в цьому разі виконують функцію помічника тренера і беруть участь у процесі навчання та організації занять.

Рекомендації щодо оформлення в класному журналі результатів навчальних досягнень з фізичної культури 
Об’єктами оцінювання навчальних досягнень учнів на уроках фізичної культури можуть бути:
  - виконання навчального нормативу (з урахуванням динаміки особистого результату);
  - техніка виконання учнями фізичних вправ;
  - засвоєння теоретико-методичних знань;
 - виконання навчальних завдань під час проведення уроку.
Для оцінювання розвитку фізичних якостей використовуються орієнтовні навчальні нормативи, передбачені навчальною програмою, та нормативи, запропоновані програмами кожного варіативного модуля по роках вивчення. Порядок складання нормативів визначає вчитель відповідно до календарно-тематичного планування.
Під час складання навчального нормативу за його показником визначають рівень досягнень (низький, середній, достатній, високий), а потім з урахуванням динаміки особистого результату виставляють оцінку в балах.
Оцінюючи навчальні досягнення учнів з фізичної підготовленості, потрібно дотримуватися таких вимог:
-  навчальні нормативи складають учні основної медичної групи, які на момент прийняття нормативу не скаржаться на погане самопочуття та стан здоров’я;
- кожній заліковій вправі передує спеціальна фізична підготовка (не менше як на двох заняттях);
-  перед складанням нормативу вчитель проводить розминку, а після — відновлювальні вправи;
- учні мають можливість перескласти норматив на визначеному вчителем занятті;
- учитель зобов’язаний забезпечити безумовне дотримання правил і виконання вимог щодо безпеки під час здачі нормативів.
У період з 01.09 до 01.10 кожного навчального року з метою адаптації учнів до навантажень на уроках фізичної культури прийом навчальних нормативів не здійснюють, а заняття мають рекреаційно-оздоровчий характер з помірними навантаженнями.
Невиконання нормативів з причин, незалежних від учня: непропорційний фізичний розвиток, пропуски занять з поважних причин, тимчасове перебування в підготовчій групі не є підставою для зниження підсумкової оцінки успішності.
Оцінювання техніки виконання фізичних вправ, рівня засвоєння теоретико-методичних знань, виконання навчальних завдань під час уроку може здійснюватися як комплексно так і роздільно.
При оцінюванні навчальних досягнень з фізичної культури також враховуються: особисті досягнення школярів протягом навчального року; ступінь активності учнів на уроках; залучення учнів до занять фізичною культурою в позаурочний час; участь у спортивних змаганнях усіх рівнів. На основі зазначених показників учителі можуть застосовувати різноманітні системи нарахування «бонусних» балів.
Оцінювання досягнень учнів, які за станом здоров’я віднесені до спеціальних медичних груп:
   - рекомендується поточне оцінювання за теоретико-методичні знання, техніку виконання корегувальних вправ та виконання завдань уроку (на користь учня);
  - не виставляється оцінка за орієнтовні навчальні нормативи, тему, семестр чи рік (у клітинці слід писати «зар.» чи «зв.») ;
  - оцінка виставляється тільки за орієнтовний навчальний норматив, тему, І, ІІ семестр та річна, а також у свідоцтво чи атестат у вигляді «зар.»;
  - якщо оцінено хоча б один семестр (бально), то виставляється оцінка за рік (на користь дитини);
 - для учнів, які за станом здоров’я взагалі звільнені від занять фізкультурою, «зв.» ставиться тільки за орієнтовний навчальний норматив, тему, І чи ІІ семестри та за рік.

Види і порядок
проведення інструктажів для учнів

Відповідно до вимог «Типового положення про навчання з питань охорони праці» у навчальному закладі з учнями проводять такі інструктажі з охорони праці:
- Вступний – на початку занять ( коли учні вперше прийшли в кабінет фізики, хімії, біології, інформатики, шкільні майстерні, кабінет допризовної підготовки, спортзал), а також при переході з однієї школи в іншу. Запис про проведення вступного інструктажу в кабінетах підвищеної небезпеки робиться в «Журналі реєстрації вступного інструктажу з питань охорони праці».
Первинний інструктаж проводиться на початку занять у кожному кабінеті, лабораторії, навчальний процес, пов’язаний з небезпечними або шкідливими хімічними, фізичними, біологічними факторами, у гуртках, перед уроками фізкультури, перед спортивними змаганнями, вправами на спортивних снарядах, при проведенні заходів за межами території навчального закладу, а також перед виконанням кожного навчального завдання, пов’язаного з використанням різних механізмів, інструментів, матеріалів тощо. Первинний інструктаж на робочому місці, позаплановий та цільовий інструктаж проводиться з учнями в процесі навчання. Первинний інструктаж з охорони праці, який реєструється в
«Журналі реєстрації інструктажів з питань охорони праці для учнів» проводиться на початку занять, тобто у вересні (перше чи друге заняття ).
- Позаплановий проводиться при виявленні порушень вимог безпеки учнями під час навчально – виховного процесу, при зміні умов виконання навчальних завдань з професії, лабораторних робіт, інших видів занять, передбачених навчальними планами.
- Цільовий інструктаж проводиться з учнями при організації і проведенні масових позашкільних заходів (екскурсій, туристичні походи, спортивні заходи, тощо).
Позаплановий інструктаж рекомендується проводити у січні. Запис про проведення первинного (вересень) і позапланового (січень) інструктажів з охорони праці робиться в «Журналі реєстрації інструктажів з питань охорони праці для учнів».

У  вересні та січні в програму первинного і позапланового інструктажів необхідно включати питання електробезпеки дома і під час грози, правила внутрішнього розпорядку в шкільних майстернях, кабінетах, питання пожежної безпеки, а також правила поведінки з вибухонебезпечними, отруйними і токсичними речовинами та предметами, надання першої медичної допомоги при ураженні електричним струмом ті інших пошкодженнях, правила і вимоги гігієни праці та виробничої санітарії, дії у надзвичайних ситуаціях тощо.

Інструктажі з питань безпеки життєдіяльності з вихованцями, учнями проводяться одночасно з інструктажами з питань охорони праці і містять питання охорони здоров’я, пожежної, радіаційної безпеки, безпеки дорожнього руху, реагування на надзвичайні ситуації, безпеки в побуті тощо.

Після проведення 1-2 занять у вересні доцільно провести перевірку знань учнів з питань безпеки життєдіяльності і виставити відповідні оцінки. Це стимулює дітей до кращого навчання правил безпеки.

При вивченні нових тем та перед початком виконання фізичних вправ на спортивних снарядах у спортзалі, вчитель знову ж таки проводить інструктажі з безпеки життєдіяльності: первинний позаплановий із конкретної, лабораторної роботи. Запис про проведення первинного, позапланового інструктажу з безпеки життєдіяльності робиться у класному журналі в графі «Зміст уроку». Таких записів може бути декілька, в залежності від кількості спланованих тем і програмового матеріалу. Наприклад:


  • стрибки у довжину;
  • метання гранати;
  • опорні стрибки;
  • лазіння по канату.

В таких випадках, при вивченні кожної із цих тем необхідно проводити первинний, позаплановий інструктаж із безпеки життєдіяльності і запис про проведення інструктажу робити у класному журналі в графі «Зміст уроку».
Якщо у день інструктажу хтось із учнів був відсутній, то з такими учнями проводиться інструктаж, тоді, коли вони присутні на уроці, ставиться дата проведення інструктажу та підпис учителя навпроти підпису учня. Журнали реєстрації інструктажів повинні бути пронумерованими, прошнурованими і скріпленими печаткою керівника навчального закладу.

Немає коментарів:

Дописати коментар